Beállítások¶
A Beállítások menüpont a könyveléshez szükséges alapadatok és paraméterek megadásának helye.
Könyvelési- és számlaparaméterek¶
A programrendszer egyik legfontosabb része. A számlatükör kialakítása után, a munka megkezdése előtt ebben a menüpontban el kell végezni a szükséges beállításokat. Az ablakon több fülön – funkciók szerinti bontásban – találhatók a paraméterezési lehetőségek, a következők szerint:
-
Elsődleges 5-ös könyvelés
A költség-elszámolásra vonatkozó beállítás. Bejelölése esetén a 6., 7. számlaosztályban nem lehet elsődlegesen költséget könyvelni.
-
Másodlagos költség-elszámolás
A költség-elszámolás során a 6., 7. számlaosztály másodlagos használatát ennek a funkciónak és az „Elsődleges 5-ös könyvelés" funkciónak az egyidejű bejelölése teszi lehetővé. Ekkor költségszámlaként elsődlegesen az 5. számlaosztály elemei használhatók, de másodlagos költségszámlát (6., 7. számlaosztály) is kér a program.
Amennyiben csak a „Másodlagos költség-elszámolás” lehetőség van beállítva (az „Elsődleges 5-ös könyvelés" funkció bejelölése nélkül), ez esetben költségelszámolásra a 6., 7. számlaosztály használható elsődlegesen, az 5. számlaosztály pedig másodlagosan.
-
8-as számlához is kér másodlagos számlát
Csak másodlagos költség-elszámolás esetén értelmezhető beállítás. A funkció bejelölésével a program 8-as számlákra történő könyvelés esetén is kéri másodlagos költségszámla megadását.
-
Partnerkód kötelező vevő-szállító könyveléskor
Beállítása esetén vevő vagy szállító könyvelésekor a partnerkód mező kitöltését is kéri a program. A főkönyvi szám–partner összerendelések alapján az alapértelmezettként megjelölt partnerkód automatikusan felajánlásra kerül.
-
A könyvelt cég pénzforgalmi ÁFA-elszámolást választott
Jelölése esetén a pénzforgalmi ÁFA elszámolást választó cég kimenő számláin automatikusan megjelenik ennek feltüntetése, illetve beérkező és kimenő számlák könyvelésekor az Áfa összege automatikusan a pénzforgalmi ÁFA számlákra kerül. (Utóbbiak beállítása a menüpont ÁFA fülén történik.)
-
Körüljárási sorrendből kimaradó mezők
Tételkönyveléskor a pénzforgalmi ÁFA , az adószám, mögöttes bizonylatszám, korrigált bizonylatszám, kisadózás, ÁFA időszak, előleg tétel, jelölésére szolgáló mezőkben a kurzor nem kerül megállításra a funkció bekapcsolásakor.
-
Mögöttes bizonylatszámra figyelmeztető üzenet
Pénztár könyvelésekor figyelmeztet, ha már létezik a mögöttes bizonylatszám.
-
Nagybetűs bizonylatszámok és azonosítók
Bekapcsolásakor az említett adatok nagybetűvel kerülnek rögzítésre.
-
Pénzösszegeknél a tizedesjegyek száma
Könyvelés során az összegeket rögzíthetjük egész számként, illetve megadható tizedes (filléres) formátum is. A mezőbe 2-es számot írva lehetőség nyílik két tizedes jegyű, filléres összegek könyvelésére.
Meg kell határozni, hogy a főkönyvi számlák közül melyek legyenek a vevői, szállítói, illetve pénztári és banki számlaszámok, továbbá az ütköző könyvelésre használt technikai számla, mivel ezek működése speciális.
A kategóriákon belül számlacsoportokat ésszerű megadni (pl.: a vevő számlák esetében 311).
Egymástól vesszővel elválasztva több számlacsoport is megadható. Felsorolás esetén az utolsó szám után semmilyen karakter nem szerepelhet. Ha például belföldi szállítók könyvelésére a 454, külföldi szállítók könyvelésére a 455 számlacsoport szolgál, akkor a helyes bevitel: 454,455
-
Csoportkód mező kitöltése forrásazonosító alapján
A funkció bekattintásával a Cégadatok menüpont Forrásazonosító mezőjében lévő szám kerül a beírásra az újként felvett főkönyvi számlaszámok csoportkód mezőjébe.
A program támogatja az idegen valutában, vagy devizában történő könyvelést, ehhez viszont meg kell jelölni, hogy mely számlák, számlacsoportok esetén szükséges devizás adatok rögzítése. Leggyakrabban a vevők, a szállítók, a bank és a pénztár esetében jellemző a devizás kezelés, de előfordulhat például hitelek esetén is. A számlaszámokat, számlacsoportokat egymás után vesszővel elválasztva kell megadni, míg az utolsó szám után semmilyen karakter nem szerepelhet.
-
Árfolyamveszteség, árfolyamnyereség
Beállítható lehetőség, hogy a deviza- és valutakészlet értékelése során, illetve a vevői és szállítói számlák kiegyenlítése alkalmával képződő árfolyam- különbözetet automatikusan kiszámolja és le is könyvelje a program. (Beállítása: Főkönyv / Beállítások / Felhasználói paraméterek / Általános menüpontban). Ehhez azonban előzetesen meg kell jelölni azt a két eredményszámlát, amelyre az árfolyamkülönbözetet rögzíteni akarjuk. Fontos tudni, hogy itt nem számlacsoportokat, hanem egy-egy konkrét főkönyvi számlaszámot kell megadni a veszteség és a nyereség könyveléséhez.
Devizanem átvezetési számla:
Amennyiben a devizában nyilvántartott követelés vagy kötelezettség kiegyenlítése eltérő devizanemben történik, úgy a helyes könyveléshez egy technikai számla közbeiktatása szükséges. Az átvezetési számla pontos száma ebben a mezőben adható meg.
A fizetendő, levonható és kompenzációs áfa könyvelésére használt főkönyvi számlaszámokat (számlacsoportokat) lehet itt megadni. A számlaszámokat, számlacsoportokat egymás után vesszővel elválasztva kell felsorolni, míg az utolsó szám után semmilyen karakter nem állhat.
A közösségen belüli beszerzés és értékesítés ÁFA számláinak megadásakor pontos, főkönyvi számlaszámok jelölhetők. A beszerzés (termék és szolgáltatás) ÁFA számláinak megadása esetén a forgalmi adó átvezetése automatikusan megtörténik a beérkező számla könyvelésekor. Amennyiben nem töltjük ki a paraméter táblának ezt a részét, az átvezetés tételét külön kell rögzíteni.
A fordított adózáshoz kapcsolódó ÁFA számlák rögzítésére jelenleg még nincs lehetőség.
Pénzforgalmi ÁFA elszámolására szolgáló levonható és befizetendő adó könyvelésére szolgáló számlák. Az itt feltüntetett főkönyvi számlákra kerül a beérkező és kimenő pénzforgalmi ÁFA-t tartalmazó számlák ÁFA tartalma. Kiegyenlítéskor innen kerülnek átvezetésre a kiegyenlítés arányában az ÁFA összegek a 466-467 számlacsoportba.
Következő évi ÁFA átvezetési számlák megadásával a következő évi teljesítésű számlák ÁFA összegének átvezetését automatikusan végzi el a program.
Az ÁFA-2 fülön csak pontos főkönyvi számok adhatók meg.
ÁFA összesítő jelentés összeghatár jelölésének csak 2020. július 1. előtti teljesítésű számlák esetében van jelentősége. ettől az időponttól kezdődően függetlenül az összeghatártól minden olyan számlára vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség, melyekre ÁFA-t igényel vissza a vállalkozás.
Jelenleg a program magyar nyelvű, de a fejlesztési tervek alapján angol és német nyelvre is átállítható lesz. Idegen nyelvű használat esetén a feliratok, szövegek, üzenetek az adott nyelven jelennek majd meg.
Itt a Készlet modul használatához szükséges számlaszámokat kell megadni. A vásárolt készlet és saját készlet számlái számlacsoport szerint is megadhatók. Több számlacsoport beírása esetén azokat vesszővel kell elválasztani és az utolsó szám után semmilyen karakter nem állhat.
A visszaigényelhető és befizetendő áfa, illetve az úton lévő áruk esetében konkrét számlaszámot kell a mezőbe írni.
Az egy és két forintos pénzérmék megszűnése miatti kerekítési különbözetek kezelését szolgáló beállítás.
Készpénzes kiegyenlítés kerekítésének automatikus elszámolása
Vevő vagy szállító készpénzes kiegyenlítésének könyvelésekor kiszámítja a program a nyitott követelés, kötelezettség és a kiegyenlített összeg közötti kerekítési különbözetet, melyet előjelétől függően az itt megadott számlaszámokra rögzíti.
Bizonylat végösszegének ellenőrzése
Amennyiben be van kapcsolva a pénztárbizonylatok végösszegének figyelése, akkor a forintos pénztári bizonylatok rögzítése előtt (vagyis nem egy-egy tétel felvitele előtt, hanem a teljes bizonylat rögzítésekor) a program megvizsgálja a rögzítendő bizonylat végösszegét.
Ha a végösszeg utolsó számjegye nem nulla vagy 5, úgy a program üzenettel figyelmezteti a felhasználót a kerekítési különbözet elszámolására.
Az üzenet tiltó jellegű, vagyis a bizonylat mindaddig nem rögzíthető, amíg a felhasználó kerekítéssel nem korrigálja a végösszeget.
Naplóformátumok¶
A számlatömbök, pénztártömbök, díjbekérő tömbök és szállítólevél tömbök felvitelére ebben a menüpontban van lehetőség, melynek lépései a következők:
Tömb típusa
A legördülő lehetőségek közül válasszuk ki, hogy milyen tömböt kívánunk felvenni. Új tömb az Új (F5) gomb segítségével hozható létre.
Felvitt tömb a Töröl (F8) gombbal szüntethető meg, de csak akkor, ha abban még nincs rögzített bizonylat.
A tömbök felvételének menetét bővebben a Számlázás és Pénztár modulok leírásának megfelelő pontjai tartalmazzák.
Dátumellenőrzések¶
A könyvelés során előfordulhat, hogy egy dátumot hibásan viszünk fel. Ez a funkció bekapcsolás esetén figyelmeztet, ha a bevitt dátum eltér az aktuális könyvelési évtől, vagy időszaktól.
Válaszható, hogy hangjelzéssel (hangszóró csatlakoztatása javasolt), vagy üzenetablakkal figyelmeztessen a program.
Megadható továbbá, hogy milyen dátum mezők kitöltését ellenőrizze a program. Ez lehet a teljesítés időpontja (ÁFA listák szempontjából van jelentősége), a bizonylat dátuma (a későbbi lekérdezések esetén fontos), illetve a fizetési határidő (nyitott vevői és szállítói tételek listázásánál használt), illetve a fizetési dátum.
Mindegyik dátumkategória esetén további lehetőség, hogy csak az aktuális könyvelési év, csak a beállított időszak (általában hónapokra bontva), vagy mindkét szempont szerint vizsgálja a rendszer a bevitt dátumot. Eltérés esetén a figyelmeztetés nem tiltó jellegű, az adatfelvitel az üzenet elfogadása után folytatható.
Bármelyik választás a jelölőnégyzetre kattintva kapcsolható be és ki.
Általános¶
Ez a menüpont általános kezelési beállításokat tartalmaz a Működésre illetve a Megjelenésre vonatkozóan.
Automatikus frissítés program indításakor
A funkció bekapcsolása esetén a programba történő belépéskor Interneten keresztül ellenőrzésre kerül, hogy a használt verziónál van-e újabb. Egy üzenet figyelmeztet, amennyiben létezik újabb verzió. Ez esetben a frissítés elindítható, vagy későbbi időpontra halasztható.
„Ön a program újabb verzióira nem jogosult”
Fenti figyelmeztető üzenet kikapcsolására van itt lehetőség.
Hordozott adatbázis kezelése (Fokozott figyelmet igényel!)
Alkalmazása akkor lehet hasznos, ha gyakori az adatbázis gépek közötti mozgatása (pl.: irodai és otthoni gépek között, Mentés és Visszatöltés funkcióval). Mentések után a program lekérdező üzemmódba áll, míg visszatöltések után normál módba, így biztosítva, hogy mindig csak a legfrissebb állományban történhessen adatrögzítés.
A funkció bekapcsolása után a Szerviz→Adatbázis menüpontban megjelenik a Hordozott adatbázis állapota nyomógomb, amellyel szükség esetén átállítható az adatbázis állapota.
Biztonsági mentés/visszatöltés frissítéskor
A funkció bekapcsolásával a program minden frissítés előtt készít egy biztonsági mentést, amely sikertelen frissítés esetén visszatölthető.
Idegen főkönyvi adatok betöltése (Mérleg modul)
Idegen főkönyvet és DimSQL Mérleg modult használó partnereink számára készült ez a funkció. A beállítási lehetőség csak üres állomány esetén aktív. Bekapcsolása után a Mérleg modulban aktívvá válik az Idegen főkönyvi adatok betöltése menüpont, melynek segítségével a mérleg összeállításához beolvasható a külső programból előállított, három oszlopos főkönyvi kivonat.
Partner listában régi típusú cím megjelölése
A funkció bekapcsolásakor a partnertörzsben az itt beállított színnel jelöli meg azokat a partnereket, ahol a cím szerkesztése nem felel meg a NAV (2016. január 1-től érvényes) adatszolgáltatási követelményének: tehát az irányítószám, település neve, közterület neve, jellege, házszám, épület, külön mezőbe kerüljenek rögzítésre. (A színezés valamennyi partnert érinti, nem csak a vevőket.) A kívánt szín dupla egérkattintással választható ki.
Kikapcsolás esetén megszűnik az eltérő színnel történő jelölés, a számla készítésekor csak az irányítószám, település és közterület neve mezők meglétét ellenőrzi a program.
Feladás fogadásakor a partner adatokat felülírja a feladásban szereplővel
A funkció alapértelmezett beállítása a bekapcsolás. Már meglévő partner adataiban változás történt (pl. adószám), feladáskor a főkönyvi partnertörzsben is frissülnek az adatok.
Adatexport után a fájl megnyitása (csak az új export ablakon)
Bekapcsolása estén a az adatok exportálása után a fájl (pl. Excel) megnyílik.
Csoportkód tartomány
Használata esetén új főkönyvi számlaszám felvételekor vagy meglévő szerkesztésekor csak a megadott tartományba eső csoportkódot fogadja el a program, továbbá a Főkönyvi kivonat, a Beszámoló és a Kontrolling→Általános gyűjtő lekérdezés használatakor csak a beállított csoportkód szűrés alkalmazható.
Nyomtató típusa
A használni kívánt nyomtató típusának kiválasztására van mód, mely lehet grafikus (pl.: tintasugaras vagy lézer), mátrix (leporellós), vagy vegyes. Ha a felhasználó több nyomtatót ér el a programból, beállítható az alapértelmezett nyomtató.
Alapértelmezett nyomtató
Kiválasztható a program szerinti alapértelmezett nyomtató. Ugyanehhez a beállításhoz eljuthatunk úgy is, hogy a főképernyőn kattintunk az alapnyomtató típusára.
Pdf nyomtatáskor kérje a nyomtatás helyét (ha nem kéri, itt kell beállítani)
Kimenő számlák pdf-ben történő mentéséhez tallózással kiválasztható a kívánt mappa. Ekkor a számlák nyomtatási előnézetén a PDF export gombra történő kattintás után a számlák a kiválasztott mappában kerülnek automatikus mentésre. Ilyen alkalmazás esetén a jelölő négyzetet (Pdf nyomtatáskor kérje a nyomtatás helyét) üresen kell hagyni. A jelölőnégyzet bekapcsolása esetén minden egyes számla PDF nyomtatásakor meg kell adni a mentés helyét.
ÁNYK útvonala
Tallózás gombra kattintva lehet megadni a abevjava_start_import.bat helyét.
Így Főkönyv→Kivonatok→Forgalmi adó listák→Belföldi összesítő jelentés 2020.07.01-től menüpontban az Export [F9] XML Export funkció automatikusan betölti a bevallást az ÁNYK programba.
A DimSOL program képernyőn való elhelyezése tetszés szerint megváltoztatható. A kívánt beállítás csak a programból történő ki- belépéssel aktivizálódik. Egyedileg szükséges cégadatbázisonként megadni. A funkció különösen hasznos abban az esetben, ha a könyvelést dokumentumkezeléssel (rögzített tételhez szkennelt bizonylatok csatolása) végezzük.
Dokumentumkezelő¶
A könyveléshez kapcsolódó dokumentumkezelés célszerű beállításait lehet ebben a menüpontban elvégezni.
Csatolt fájl megjegyzés megnyitása fájllal együtt
Bekapcsolása esetén a csatolt fájl megtekintésekor megjelenik a megjegyzés ablak, ahol megtekinthetők az eddigi információk, de újak rögzítésére is van lehetőség.
Fájl hozzáadása ablak megnyitása a csatolt fájlok fülre váltásánál
Bekattintása esetén a felhasználó dönti el a továbbiakban, hogy a célszerű munkavégzés érdekében kihagyja a dokumentumkezelő ablakot a megengedett lehetőségeknek megfelelően.
A szkennelt dokumentumokat a felhasználó célja szerint különböző csoportokba lehet sorolni. Alapbeállításként a Számlák és Szerződések szerepelnek, de szabadon létre lehet hozni igény szerint egyéb csoportokat is.
Alapértelmezett csoport módja: itt nyílik lehetőség arra, hogy fájl csatolása közben a csoportba sorolást kezeljük:
- Üres: alapbeállítás. Ebben az esetben a fájl csatolása közben kell megadni a megfelelő csoportot.
- Utolsó megjegyzése: megjegyzi az utoljára választott csoportot és legközelebb ezt ajánlja fel.
- Egyedi: bekattintása esetén az Egyedi beállításoknál kiválasztjuk a megfelelő csoportot és a program a fájl csatolásánál mindig ezt kínálja fel. Új csoportok felvitelére is ennek a funkcióinak kiválasztása esetén van mód.
A csatolt fájlok kezelése csak 2.5 Firebird esetén lehetséges, használatához egyedi kód szükséges. A modul részletes leírása megtalálható honlapunkon Csatolt fájlok kezelése címmel.
NAV Online számlázás¶
Számlázás NAV részére történő kötelező adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges beállításokat kell elvégezni ebben a menüpontban.
Cégadatoknál a számlát kiállító cég adatait kell feltüntetni.
API adatoknál a Dimenzió Kft-vel szerződéses kapcsolatban álló cég adatai szerepelnek, az API kulcsot a Dimenzió Kft. biztosítja partnerei számára. (DimAdmin felület vezérlőpultján is megtalálható.)
Kiválasztható, hogy teszt környezetet vagy éles környezetet használja a felhasználó (vagy beállítható a számla beküldés tiltása)
A kiválasztott környezetnek megfelelően kell kitölteni a további mezőket, ezeket a NAV Online számla oldalán végzett regisztráció során kapja a felhasználó.
A kiállított számlák NAV fele történő továbbítását a Dimenzió Kft. szervere végzi. Felhasználó döntésétől függ, hogy a beküldött számlákat továbbra is tárolhatja a szerver, vagy beküldés után az XML fájl a szerverről törlésre kerüljön. Utóbbi választása esetén a számlák a továbbiakban csak a DimSQL programból kereshetők vissza.
Az előző pontokban történt beállítások összefoglaló áttekintése után nyilatkozni kell a beállítások elfogadásáról, ezzel a lépéssel zárul a NAV Online számla beállítása. A Kilépés gomb választása esetén nem történik meg a beállítások mentése.
Online számla fogadás¶
A NAV online számla rendszeréből letölthetők a kimenő/bejövő számlák. Az Iktató modullal rendelkező felhasználók bármelyik Iktató tömbjükbe be tudják tölteni a beérkező számlákat az Iktató→Iktatás→Számlák betöltése NAV-tól menüpontban utólagos könyvelésre. (A kimenő-bejövő számlák könyvelése a főkönyi modulon belül is elvégezhető a Könyvelés→NAV online számla könyvelése menüpontban.)
Technikai felhasználó létrehozásában az alábbi videó nyújt segítséget.
Adriana beállítások¶
DimSQL programrendszerünk összekapcsolható az Adriana banki feldolgozó rendszerrel. A bankkivonaton szereplő tranzakciók kontírozását, ill. vevő-szállítói kiegyenlítéseknél az azonosítók összerendelését elvégzi, feladást készít a DimSQL rendszer részére. A funkció használata esetén az ablakban megjelenő adatok kitöltése után a Regisztrál gomb megnyomása után automatikusan kitöltődik a felhasználói kulcs.