Adminisztráció¶
Ebben a menüpontban rendszer- és programbeállítások történnek, melyek magasabb kezelői jogosultságot vagy ismereteket igényelnek.
DimReg Adminisztráció¶
A menüpontba belépéskor megjelenő ablak első sorából információt kapunk arra vonatkozóan, hogy a programot szerveresen vagy helyi gépen használjuk. Előbbi esetben megjelenik a szerver elérési útvonala.
A következő feladatok végrehajtására szolgáló menüpont:
Cégadatbázisok/évek
A cégadatbázisok megjelenítésére és kezelésére szolgál, amelyeket szűkíthetünk Cég vagy Év szerint.
Itt a következő adatbázis-műveletek végrehajtása lehetséges:
Új cégév létrehozása
A kijelölt adatállomány következő évi adatbázisának létrehozására szolgál. Használata megegyezik az Új évi állomány létrehozása menüpontban leírtakkal.
Regisztrálás
Meglévő, de a főmenü Cégadatbázis listáján nem látható adatbázis-fájl (kiterjesztése: gdb) regisztrálására szolgál.
A szöveges azonosítónál válasszuk ki a megfelelő cég nevét, vagy hozzunk létre egy újat. Írjuk be a könyvelési évet, valamint adjuk meg a GDB útvonalát. Ez történhet kézi beírással, vagy a tallózó gomb segítségével. (A tallózás csak helyi gépen működik, szerveres használat esetén az útvonal kézi beírása szükséges.)
Módosítás
Meglévő adatállomány regisztrációs adatainak módosítására ad lehetőséget. Megváltoztatható a megjegyzés, a könyvelés éve és az adatbázis fájl elérési útvonala. A menüpont használata jellemzően akkor szükséges, ha a program áttelepítetésre került és más útvonalon (pl. más meghajtón) találhatók az állományok.
Törlés
Meglévő adatbázisok regisztrációjának törlésére van lehetőség. A GDB kiterjesztésű adatállomány megmarad az Adatok mappában, ezért – ha fizikai eltávolítás is szükséges – a fájlt is törölni kell.
Cégek
A könyvelésben megjelenő cégek rögzítésére, szerkesztésére, törlésére van mód ebben a menüpontban. Amennyiben itt egy cég törlésre kerül, úgy a hozzá tartozó adatbázisok regisztrációja is törlődik.
Felhasználók
Lehetőség van a programot használó személyek egyedi azonosítására, amelyet a belépéskor megadható saját felhasználói név és jelszó biztosít. Ebben a menüpontban új felhasználót vehetünk fel, a meglévők adatait szerkeszthetjük (pl.: jelszó megváltoztatása), vagy törölhetünk, illetve a csoportba sorolásra is itt van lehetőség.
Felhasználói jogok
A felhasználók jogosultságait korlátozhatjuk, vagyis lehetőségünk van szabályozni, hogy mely felhasználó melyik modulba, mely menüpontokba nem léphet be.
A jogosultság tiltásának beállítása a következő:
Álljunk a letiltani kívánt felhasználó azonosítójára. Válasszuk ki a könyvelési állományt, melyre a korlátozást érvényesíteni szeretnénk. Ezután a menüstruktúrában kattintsuk ki a tiltani kívánt modulokat, menüpontokat. A modulok alatti menüpontokat a + jelre kattintva tudjuk megjeleníteni. Egyetlen kattintással letilthatjuk vagy felszabadíthatjuk valamennyi menüpont használatát a „A kiválasztott felhasználó nem férhet hozzá a kiválasztott adatbázishoz” kapcsoló használatával.
Ha egy felhasználó egy adatbázisban egyetlen menüpontot sem használhat, úgy számára belépéskor a cég-év választó ablakon ez a cég-év nem jelenik meg.
A felhasználói jogok beállításának megszakításakor megjelenő „Menti a módosításokat?” kérdésre „Igen” választ adva megtörténik a változások tárolása.
A változásokat rögzítsük a Rendben gombbal.
Felhasználói csoportok
A felhasználókat csoportokba sorolhatjuk, mely csoportok létrehozását ez a menüpont szolgálja.
Adatkörzetek
Az adatállományok eléréséhez szükséges beállítás. Módosítása távoli elérés esetén lehet indokolt és magasabb szintű számítástechnikai ismereteket igényel. (Alapértelmezetten: SYSDBA.)
Beállítások
Megadható a könyvelési adatállományok alapértelmezett elérési útvonala.
Adm. jelszó mód
Az adatbázisok kezelése során a Firebird program által használt jelszó módosítására szolgál. Módosítása távoli elérés esetén lehet indokolt és magasabb szintű számítástechnikai ismereteket igényel.
Meglévő állomány regisztrálása¶
Meglévő, de a főmenü Cégadatbázis listáján nem látható adatállomány regisztrálására ad lehetőséget. Például, ha az adatbázis-fájl másik gépről került átmásolásra, a programban történő kezeléshez az elérési útvonalát regisztrálni kell.
A szöveges azonosítónál válasszuk ki a megfelelő cég nevét, vagy hozzunk létre egy újat. Írjuk be a könyvelési évet, valamint adjuk meg GDB útvonalát. Ez történhet kézi beírással, vagy a tallózó gomb segítségével. (A tallózás csak helyi gépen működik, szerveres használat esetén az útvonal kézi beírása szükséges.)
Új cég létrehozása¶
Ahhoz, hogy egy új cég könyvelését egy új állományban el tudjuk kezdeni, adatainak tárolására létre kell hozni egy új adatbázist. Ennek létrehozását ebben a menüpontban tudjuk végrehajtani.
Bővebb a Szerviz→Adminisztráció→Új cég létrehozása fejezetben olvashat.
Törzsadatok átvétele¶
Ennek a menüpontnak akkor van jelentősége, ha egy új cég könyvelésének elindításához szükséges törzsadatokat (pl.: számlatükröt) egy másik, már meglévő cégből szeretnénk átvenni. A menüpont segítségével tehát az új cég állományába „átmásolható” például egy meglévő cégből a gyűjtőkódok listája, a számlatükör, a partneradatok, az időszakok beállítása, a cikktörzs, a gazdasági eseménykódok, stb., így tehát nincs szükség azok kézi kialakítására.
A menüpont használatához a főképernyő „Cégadatbázis” menüjében be kell lépnünk abba az adatállományba, amelyikbe a törzsadatokat be szeretnénk másolni. Ezt követően a „Törzsadatok átvétele” menüpont első mezőjébe írjuk be, vagy tallózással válasszuk ki az átvenni kívánt adatállomány elérési útvonalát. A következő lépésben a listán jelöljük ki az átvenni kívánt törzsadatokat. A „Meglévő adatokat felülírja” funkció bekattintása esetén az új állományba esetleg már felvitt adatok felülíródnak, üresen hagyása esetén azok megmaradnak és az átvett új adatok azokat csupán kiegészítik.
File küldése a Dimenzió Kft-nek¶
Ebben a menüpontban tudunk különböző fájlokat (elsősorban nagyméretűt) küldeni a Dimenzió Kft. részére. Kiválasztása esetén a file.dimenzio-kft.hu honlapon keresztül van lehetőség a fent említett állományok továbbítására.
Használatához részletes leírás található a honlapon a Letöltések / Leírások, felhasználási dokumentációk / Nagyméretű fájlok kezelése címen.
Adatbázis helyreállítás¶
Sérült adatbázis helyreállítására szolgáló funkció. Fontos, hogy indításakor más ne használja az adatbázist, előtte javasolt mentést készíteni