Beszámolók
A mérleg összeállító modul segítségével a Számviteli törvény szerinti Éves beszámoló "A" változatú mérlege, "A" változatú összköltség eljárással és "A" változatú forgalmi költség eljárással készített eredménykimutatása készíthető el.
Mérleg, Eredménykimutatás¶
A modulból az egyszerűsített éves beszámoló nyomtatványai is kinyomtathatók.
A modul lehetőséget nyújt időszaki bontású beszámoló készítésére is.
A Mérleg, Előző évi adatok (Mérleg), Eredménykimutatás, Előző évi adatok (Eredménykimutatás) menüpontok inaktívak, amíg nem került létrehozásra az állományban a beszámoló-séma (lásd: Beállítások→Sémák, előző évi adatok átvétele menüpontban írtakat).
Mérleg¶
A mérleg összeállításának első lépéseként a mérleg soraihoz főkönyvi számokat kell rendelni. A mérlegkészítő modul két részre bontott képernyő segítségével teszi lehetővé a főkönyvi számlák mérlegsorokhoz történő rendelését. Egy főkönyvi számla csak egy mérlegsorhoz rendelhető. Amennyiben az előző évben összeállítottuk a mérleget, az összerendelések az előző évi adatok alapján átvételre kerülnek. (Ha a Sémák→Előző évi adatok menüpontban beállított "Beszámolóséma és főkönyvi számla kötések átvétele" kapcsoló bekattintásra került.)
A számlák besorolása¶
Megnyitás után a bal oldalon látható a mérleg, jobb oldalon pedig a főkönyvi számlák, illetve azok aktuális egyenlegei. Mind a mérleg, mind a főkönyvi számlák összesítő szintekre szűkítve jelennek meg, melyek a használat során bonthatók ki kattintással. A számlák mérlegsorokhoz történő rendelése a jobb oldalról a bal oldalra egyszerű átmozgatással (egér használatával), az ún. "fogd és vidd" módszerrel történik. Fontos tudni, hogy összesítő mérlegsorra (amely további alábontást tartalmaz) nem húzható számlaszám.
Az áthúzást követően a főkönyvi számla száma és neve a jobb oldalon szürke színnel jelenik meg, illetve mellette a "Mérlegsor" oszlopban látható a számla mérlegbeli helyének megjelölése, jelezve, hogy a számla besorolása már megtörtént.
Lehetőség van az adott számla főkönyvi kartonjának megjelenítésére, ha jobb oldalon a számlaszámra duplán kattintunk.
A rendszer az eredményszámlákat (5-9 számlaosztály) automatikusan besorolja a Mérleg szerinti eredmény mérlegsorra, így évközi mérleg készítése esetén az aktuális eredmény azonnal látható. Mindemellett ajánlott a Mérleg szerinti eredmény forrásszámláját (419) is hozzárendelni ehhez a mérlegsorhoz, mert az év végi záró műveletek elvégzése után az eredményszámlák egyenlege nulla lesz, és a mérleg szerinti eredmény ezen a főkönyvi számlaszámon fog megjelenni.
Előfordulhat, hogy a mérlegbe olyan adatot szeretnék beírni, amely egyik főkönyvi számla egyenlegéből sem számítható ki (pl.: a jegyzett tőke összegéből a visszavásárolt tulajdoni részesedés névértéken vagy az eredménykimutatásban az osztalék fizetés adatainak megadásánál). Ilyenkor a felhasználónak kell az adatok módosítását vagy pótlását elvégezni (lásd: Az ezresített értékek módosításának menete menüpontban írtakat).
A mérlegsorok három fő típus szerint csoportosíthatók:
Az egyenleg típusú mérlegsorok¶
Számításuk szempontjából ezek a legegyszerűbbek. Az ide behúzott számlák tartozik vagy követel egyenlege ennek a sornak az összegét fogja módosítani. Ilyenek például az immateriális javak, vagy tárgyi eszközök mérlegsorai.
Az átsorolással érintett mérlegsorok¶
E sorok sajátossága, hogy amennyiben az ide behúzott számlák egyenlege nem az alapértelmezés szerinti (például egy vevőszámla esetében túlfizetés áll fenn), ez esetben a számla egyenlege nem ezt a mérlegsort módosítja, hanem egy másik sorra (egyéb követelések vagy egyéb rövid lejáratú kötelezettségek sorára) kerül át. Az átsorolást a program az egyenleg jellegétől függően a háttérben automatikusan elvégzi, ahhoz semmilyen beállítás nem szükséges.
Ilyen sorok egyrészt az alábbiak:
-
Hátrasorolt kötelezettségek kapcsolt vállalkozással szemben
-
Hátrasorolt kötelezettségek egyéb részesedési viszonyban lévő vállalkozással szemben
-
Hátrasorolt kötelezettségek egyéb gazdálkodóval szemben
-
Hosszú lejáratra kapott kölcsönök
-
Beruházási és fejlesztési hitelek
-
Egyéb hosszú lejáratú hitelek
-
Tartós kötelezettségek kapcsolt vállalkozással szemben
-
Tartós kötelezettségek egyéb részesedési viszonyban lévő vállalkozással szemben
-
Egyéb hosszú lejáratú kötelezettségek
-
Rövid lejáratú kölcsönök
-
Rövid lejáratú hitelek
-
Kötelezettségek áruszállításból és szolgáltatásból (szállítók)
-
Rövid lejáratú kötelezettségek kapcsolt vállalkozással szemben
-
Rövid lejáratú kötelezettségek egyéb részesedési viszonyban lévő vállalkozással szemben
-
Egyéb rövid lejáratú kötelezettségek
A felsorolt mérlegsorok alá besorolt számlák tartozik egyenlegét az egyéb követelések közé helyezi át a program.
Az egyéb rövid lejáratú kötelezettségek közé kerülnek a következő mérlegsorokon szereplő számlák követel egyenlegei:
-
Tartósan adott kölcsön kapcsolt vállalkozásban
-
Tartósan adott kölcsön egyéb részesedési viszonyban álló vállalkozásban
-
Egyéb tartósan adott kölcsön
-
Követelések áruszállításból és szolgáltatásból (vevők)
-
Követelések kapcsolt vállalkozással szemben
-
Követelések egyéb részesedési viszonyban lévő vállalkozással szemben
-
Egyéb követelések
Az egyéb követelések és egyéb rövid lejáratú kötelezettségek¶
Ezek a mérleg legspeciálisabb sorai, a mérlegsorok között a kiemelés céljából piros színnel vannak jelölve.
Amennyiben egy főkönyvi számlát e két sor valamelyikére húzunk be, megjelenik egy ablak, amely kéri, hogy jelöljük meg azt a mérlegsort, ahová a számla "ellentétes" egyenlegét a program átsorolja. Alapértelmezés szerint a két speciális sor egymással áll párban, vagyis az egyik ilyen sorra behúzott számlák a másik speciális mérlegsorra kerülnek át ellentétes egyenleg esetén.
Összegük három számítási módszer alapján képződik:
-
Az eredendően ide behúzott számlák megfelelő egyenlegeiből
Így például a jövedelem-elszámolási számla követel egyenlege az egyéb rövid lejáratú kötelezettségek összegét fogja növelni.
-
Az "ellentétes" egyenlegű számlák ide átsorolt összegéből
Példa: A társasági adó elszámolási számlát alapvetően az egyéb rövid lejáratú kötelezettségek sorra húzzuk, de tartozik egyenlege nem itt, hanem az egyéb követelések soron kell, hogy megjelenjen. Ekkor tehát a megjelenő ablakban a már bejelölt "Egyéb követelések" sor lesz az átsorolás helye. Ez az átsorolás automatikusan, a háttérben történik meg.
Előfordulhat az is, hogy egy vevőszámlát követel egyenlege miatt rögtön az egyéb kötelezettségek sorra húzunk. Ekkor a megjelenő ablak listájáról az átsorolás helyeként nem az alapértelmezettnek beállított egyéb követelések a kiválasztandó, hanem a vevőkövetelések mérlegsora, hiszen amennyiben a vevőszámla egyenlege tartozik jellegűre változik, az ide fog bekerülni.
-
Több, tartalmilag összetartozó számla együttes egyenlegéből
A kialakult gyakorlat szerint például az ÁFA, a költségvetéssel elszámolandó kötelezettségek több főkönyvi számlán szerepelnek, melyek egyenlegét a mérlegkészítés során nem egyedileg, hanem együttesen, "csoportosan" kell kezelni. Ezek összevont kezelésére csoportokat képezhetünk.
A csoportok létrehozása, kezelése:
Csoportok kizárólag az egyéb követelések és egyéb rövid lejáratú kötelezettségek (piros színnel jelölt) sorok alatt képezhetők. A mérlegsorra az egér jobb gombjával kattintva megjelenik egy helyi menü, melyből válasszuk a Csoport -> Létrehozás parancsot. A létrehozott csoportok alapértelmezés szerint az ABC betűivel vannak jelölve, de a megnevezés módosítható (pl.: ÁFA elszámolás). Egy-egy új csoport párhuzamosan mind a két speciális mérlegsor (egyéb köv., egyéb köt.) alatt megjelenik.
Ezután a csoportokba a főkönyvi számlákat ugyanúgy mozgathatjuk át, mint bármelyik mérlegsorra.
A rendszer a csoport elemeinek egyenlegéből egy összevont egyenleget képez, és ennek jellege szerint dönti el, hogy hova sorolja be az összeget.
Több számla együttes besorolása¶
Különösen a vevők és szállítók esetében lehet hasznos, ha a számlaszámokat nem egyenként kell a mérlegsorokra húzni, hanem egy lépésben mindegyik kijelölhető. Ehhez a főkönyvi számlák összesítő szintjére (pl.: 311 vagy 454) kell az egér jobb gombjával kattintani.
A megjelenő helyi menüből válasszuk az Alszámlák kijelölése parancsot. Az így kijelölt számlák egyszerre húzhatók át a megfelelő mérlegsorra.
Az egymás alatt található számlaszámok kijelölésére természetesen a Shift + ↓ billentyűk megnyomásával is lehetőség van. Ha a kijelölés összesítő számlákat is tartalmaz, a mérlegsorra csak az alszámlák kerülnek át, így a kijelölést az összesítő számlák miatt nem kell több részre bontani.
Ha nem közvetlenül egymás alatt található számlaszámokat szeretnénk átmozgatni, ezek kijelölését úgy kell elvégezni, hogy az egérrel történő kattintásokkal egyidejűleg a Ctrl billentyűt is nyomjuk le. Ezután az átmozgatás a szokásos módon végezhető el.
Ha a két speciális mérlegsorra (egyéb követelések és egyéb rövid lejáratú kötelezettségek) húzunk át több számlát együtt, akkor ajánlott a megjelenő (átsorolás helyének megjelölésére szolgáló) ablak alján látható Az összes kijelölt számlaszám besorolása funkciót bekattintani. E nélkül ugyanis a program minden kijelölt számlaszám átsorolásának helyére külön-külön rákérdez.
A besorolás törlése, módosítása¶
Ha egy számla besorolását módosítani szeretnénk, először meg kell szüntetni az aktuális besorolást. Ehhez ki kell bontani (le kell gördíteni) a számlát tartalmazó mérlegsor tartalmát, majd a számlaszámra az egér jobb gombjával kattintani. A legördülő menüről válasszuk a Kijelölt számlaszámok törlése parancsot. Ezután a számla visszakerül a jobb oldali számlatükörbe, ahonnan újra besorolható.
Ha egy mérlegsorról az összes oda besorolt főkönyvi számlát akarjuk törölni, ennek gyors módja a következő:
Kattintsunk a mérlegsorra a jobb egérgombbal, majd a legördülő menüből válasszuk az Alszámlák kijelölése parancsot. Ezután a kijelölt számlák területén állva a jobb egérgomb megnyomása után válasszuk a Kijelölt számlaszámok törlése parancsot. Láthatjuk, hogy a mérlegsor tartalma kiürült, a számlatükörben pedig újra aktívként jelennek meg a főkönyvi számlák.
Amennyiben a mérleg minden besorolását egy lépésben szeretnénk törölni, erre a Ctrl + Del billentyűk egyidejű megnyomásával van lehetőség. Ekkor mindegyik mérlegsor kiürül és a számlaszámok hozzárendelése újrakezdhető.
Kapcsolódó adatok megadása, értékek módosítása¶
Beállítások¶
A Mérleg menüpontban a Beállítások ablak kilépés nélkül is elérhető.
A Beállítások gombra kattintva a Funkció beállítások → Mérleg pontban leírt funkciók érhetők el.
Az ezresített értékek módosításának menete¶
A számlaszámok áthúzása után a mérlegsorokon megjelenik a főkönyvi számla (számlák) egyenlegéből adódó összeg forintban és ezer forintra kerekítve. Előfordulhat, hogy kerekítési eltérésből adódóan az eszközök és források összege eltér, vagy olyan adatot szeretnék beírni a mérlegbe, amely egyik főkönyvi számla egyenlegéből sem számítható ki (pl.: a jegyzett tőke összegéből a visszavásárolt tulajdoni részesedés névértéken vagy az eredménykimutatásban az osztalék fizetés adatainak megadásánál). Ilyenkor a felhasználónak kell az adatok módosítását vagy pótlását elvégezni.
Csak az ezer forintra kerekített értékek módosíthatóak (a forintos összegek nem), és csak azokon a mérlegsorokon, ahová főkönyvi számlák húzhatók. Összesítő sorok kézi módosítására tehát nincs lehetőség.
A módosítani kívánt mérlegsorra a jobb egérgombbal kattintsunk, majd a legördülő menüről válasszuk az Ezresített érték→Érték módosítása parancsot. Ezután megjelenik egy ablak, ahová a kívánt érték begépelhető.
A módosított sorokat zöld színnel jelöli a program.
FONTOS
Fontos tudni, hogy a kézzel beírt módosításokat a rendszer kilépés után nem őrzi meg, ezért célszerű a kézzel beírt módosításokat menteni az "Adatok lementése" gombbal, a mérleg újbóli megnyitása esetén pedig az elmentett adatokat visszatölteni az
"Adatok visszatöltése" gombbal.
Az "Ezresítések megjelenítése" ikon listázza a módosított sorok értékeit. A megjelenő "Fősorok ezres értékeinek módosításai" ablakban három lehetőség van:
-
Szerkesztés: a listában kijelölt sor ezresített értékének módosítása
-
Törlés: a listában kijelölt sor törlése
-
Kiürítés: a lista valamennyi sorának törlése
A program számszaki hibát tartalmazó mérleget is kinyomtat, de ekkor a lapok jobb felső sarkában "Hibás adatok!" felirat látható.
A besorolások tárolása¶
A összeállított mérleg mentése az alábbi módon történhet:
- Kilépés mentéssel ikon
(
)
A modulból kilépve mindig tárolódnak a besorolások. Kivétel ez alól az ezresített értékek kézzel beírt módosítása, mivel a következő belépésnél az aktuális főkönyvi adatok alapján a mérlegsorok értékei automatikusan újraképződnek.
- Újraszámolás ikon
(
)
Az összerendelések módosítása után válhat szükségessé.
Tárolja a besorolásokat, a főkönyvi egyenlegeknek megfelelően újraszámolja az adatokat, de az ezresített értékek kézi módosítását megőrzi.
- Visszavonás ikon
(
)
A belépés óta elvégzett műveletek visszavonására szolgál.
Az utolsó mentett állomány szerinti besorolásokat tölti vissza, de az ezresített értékek kézi módosítását megőrzi.
- Végleges mentés
(
)
Miután elkészült a végleges mérleg, el kell végezni a végleges mentést annak érdekében, hogy a véglegesített adatok átvehetők legyenek a következő évi beszámoló "Előző év" oszlopába. (A végleges mentés utólag is elvégezhető).
Az így mentett adatok az "Adatok visszatöltése" ikon segítségével nem tölthetők vissza.
- Adatok lementése:
(
)
Az elkészült mérleget a későbbi visszatöltés érdekében ajánlott lementeni.
A mentés útvonalát a program határozza meg, a mentés neve azonban szabadon megadható. Havi mérlegkészítés esetén például ajánlott mindegyik időszak elkészült mérlegét lementeni.
- Adatok visszatöltése:
(
)
A mérleg mentett állapotának (a mérlegsorok és főkönyvi számok összerendelésének, illetve az ezresítések módosított értékeinek) visszatöltésére szolgál.
A visszatöltés során eldönthető, hogy az előző évi adat (beszámoló első oszlopa) és az ezresítések módosításai is betöltésre kerüljenek-e.
A mérleg (és az eredménykimutatás) mentése nem külső fájlba, hanem az adatbázisban készül. A beszámolók visszatöltésekor kiválasztható, hogy a külső fájlban vagy az adatbázisban tárolt mentés kerüljön betöltésre, abban az esetben, amennyiben történt korábban mentés külső fájlba.
A mérleg ellenőrzése, nyomtatása és exportálása¶
Ha megadtuk a cégre és a mérlegkészítésre vonatkozó adatokat (Beállítások), illetve a számadatok megfelelőek, következhet a mérlegnyomtatvány elkészítése.
Éves beszámoló nyomtatása¶
Az ablak felső részén látható ikonsor elején két darab ikon található:
-
- Nyomtatás (Ft)
-
- Nyomtatás (E Ft)
A különbség közöttük az, hogy az első forintos értékben, a második ezer forintban számolt mérleget készít.
Az előző évek adatai és azok módosításait tartalmazó oszlopokba beírt adatok csak az ezer forintos összegű nyomtatványon jelennek meg.
A mérleg modulban (ahogy az eredménykimutatás modulban is) kinyomtatható a mérleg sorainak tartalma az ikonsor végén található Nyomtatás (sorok tartalma) gomb segítségével.
PDF készítése: a mérleg és az eredménykimutatás nyomtatásakor a megjelenő nyomtatási előnézet ablakban a nyomtatás ikon helyett a PDF készítése ( PDF export) ikont kell választani.
Az így elkészült fájlok elnevezését a felhasználó adhatja meg.
A mérleg-nyomtatványok alapértelmezett papírmérete A4-s.
Ellenőrzések¶
A Nyomtatás ikonokra kattintva a program ellenőrzéseket végez.
Első lépésben a rendszer megvizsgálja, hogy fennáll-e az Eszköz-Forrás egyezőség.
A forintos összegű mérleg nyomtatására kattintva a forintos összegek egyezőségét, az ezresített összegű mérleg nyomtatására kattintva az ezresített összegek egyezőségét vizsgálja a program.
Eltérés esetén figyelmeztető üzenetet küld, de ezen továbblépve a hibás mérleg is kinyomtatható. Ez esetben viszont a kinyomtatott lapok jobb felső sarkában "Hibás adatok!" felirat látható.
A másik ellenőrzési mechanizmus annak vizsgálata, hogy maradt-e olyan főkönyvi szám, amely nem került be egy mérlegsorra sem. Ezekről a program kinyomtatható listát készít. Visszalépve, a kimaradt számlák a megfelelő mérlegtételhez rendelhetők.
A besorolatlan számlák nem eredményezik a "Hibás adatok!" felirat megjelenését a mérlegnyomtatványon.
Az ellenőrzéseket követően megjelenik az elkészített beszámoló nyomtatási előnézete.
Exportálás¶
Az éves beszámoló mérlegét Excel táblázatba exportálhatjuk az "Export (mérleg)" ikon segítségével.
Az exportálás előtt a rendszer nem végzi el a nyomtatásnál megszokott ellenőrzéseket.
Az Excel fájl útvonalát és nevét a program felajánlja, de az szabadon módosítható.
Az "Exportálás után az Excel fájl megnyitása" kapcsoló bekattintása esetén megnyílik az Excel program és láthatjuk az átvitt adatokat. Kikapcsolása esetén az állomány mentése a háttérben történik meg.
Egyszerűsített éves beszámoló mérlege¶
A mérlegkészítő modulból egyszerűsített éves beszámoló is nyomtatható az "Egyszerűsített éves beszámoló" ikon segítségével.
Az egyszerűsített mérleg kinyomtatását – az éves beszámoló elkészítéséhez hasonlóan – ellenőrzések végrehajtása előzi meg.
Egyéb követelések és egyéb rövid lejáratú kötelezettségek tartalmának nyomtatása¶
A mérleg-összeállító ablak felső részén a negyedik ikon az "Egyéb köv., köt. részletezése".
Az ikon segítségével részletes listát kapunk arról, hogy a két speciális mérlegsor (Egyéb követelések és Egyéb rövid lejáratú kötelezettségek) mérlegértéke pontosan milyen főkönyvi számlák egyenlegéből adódott.
Az ikonra kattintva a rendszer megjelenít egy kinyomtatható listát, amely a két sor forintban számított értékét írja ki, illetve felsorolja az összegeket képező főkönyvi számlák számát, nevét és egyenlegét.
A mérlegsorok tartalmának (mérlegtételek leltárának) nyomtatása¶
A mérleg-összeállító ablak utolsó ikonja a "Nyomtatás (sorok tartalma)" ikon.
Segítségével a mérlegsorok ezresített értéke, és az azt alkotó főkönyvi számlák forintos egyenlege nyomtatható.
Előző évi adatok (Mérleg)¶
A mérlegnyomtatvány első két oszlopának adatait meg kell adnunk a program számára.
Előző évi állomány hiányában az értékeket kézzel kell felvinni.
Az Előző év(ek) módosításainak adatait mindig manuálisan kell megadnunk a program számára. A megadott adatokat a rendszer kilépéskor letárolja, majd a mérlegnyomtatvány elkészítésekor a megfelelő mezőkben megjeleníti.
(Az első két oszlop adatai a forintos összegeket tartalmazó mérlegben nem jelennek meg, csak az ezer forintos összegeket tartalmazó nyomtatványon.)
A kézi adatbevitel menete¶
Amennyiben az előző évi mérleg nem a DimSQL program Mérleg moduljával készült, az értékeket kézzel kell felvinni.
A megjelenő ablak bal oldalán a mérleg látható összesítő sorok szerint összehúzva, jobb oldalon pedig az "Előző év" és az "Előző év(ek) módosításai" oszlopok. Adatot bevinni csak olyan sorhoz lehet, amely nem összesítő sor, vagyis nem tartalmaz alábontást.
Az összesítő szintek a használat során bonthatók ki kattintással, vagy rajtuk állva a + , - billentyűk segítségével.
Az oszlopok mezőiben az adatbevitel egyszerű beírással történik, vagyis a megfelelő mezőn állva, az összeg begépelése után az Enter gombbal a következő mezőbe lép a program. A mezők közötti mozgás a kurzormozgató nyilakkal történik.
Az adatokat ezresített értékben kell megadni.
Előző évi adatok gépi átvétele¶
Amennyiben már az előző évben is a DimSQL program Mérleg moduljával készült a beszámoló, úgy a Sémák→Előző évi adatok átvétele menüpont segítségével betölthetők az előző évi adatok.
Az átvétel feltétele, hogy az előző évi adatbázisban elkészített mérleg és eredménykimutatás mentésre kerüljön a Végleges mentés ikon segítségével ().
A bevitt adatok tárolása¶
A bevitt adatokat kilépéskor tárolja a program. Kilépés előtt a rendszer ellenőrzi, hogy az eszközök és források egyenlege megegyezik-e. Eltérés esetén figyelmeztető üzenet jelenik meg.
Az "Újraszámolás" ikon () kilépés nélkül tárolja az adatokat, a mérlegsorokat újra az összesítő szintekre összehúzva jeleníti meg, illetve újraszámítja azok értékeit.
A bevitt adatok törlés¶
Amennyiben a mérleg minden sorának értékét egy lépésben szeretnénk törölni, erre a Ctrl + Del billentyűk egyidejű megnyomásával van lehetőség. Ekkor mindegyik mérlegsor "kiürül" és az adatok megadása újrakezdhető.
Eredménykimutatás¶
A modul segítségével az éves beszámoló "A" változatú összköltség eljárással és "A" változatú forgalmi költség eljárással készített eredménykimutatás készíthető el. Beállítása a leírás végén a Funkció beállítások → Eredménykimutatás pontban olvasható.
Ezek összeállításának első lépéseként az eredménykimutatások soraihoz főkönyvi számokat kell rendelni. A rendszer két részre bontott képernyő segítségével teszi lehetővé a főkönyvi számlák megfelelő sorokhoz történő rendelését. Mivel előfordulhat, hogy egy eredményszámlát több sorhoz is hozzá kell rendelnünk (részletező adatok megjelenítése miatt), ezért a számlaszámok több sorra is behúzhatók.
Kezelése és működése a Mérleg menüponttal azonos.
Olyan esetekben, amikor az eredménykimutatásban tájékoztató adatként kell szerepeltetni pl.: Kapcsolt vállalkozással kapcsolatos adatokat, akkor a "fogd és vidd" módszert nem jobbról balra kell alkalmazni (mivel nem lehet 2-szer besorolni a főkönyvi számokat), hanem a bal oldalra már behúzott főkönyvi számot lefelé húzva jeleníti meg a program, tájékoztató adatként ismételten a kívánt adatot.
Példa
Így tölthetőek ki például a következő sorok:
13. sor Kapott (járó) osztalék és részesedés
13. sorból: kapcsolt vállalkozástól kapott
14. sor Részesedések értékesítésének árfolyamnyeresége
14. sorból: kapcsolt vállalkozástól kapott stb.
Abban az esetben, ha kézzel szeretnénk felvinni az értéket, akkor az adott soron állva, jobb egérgomb megnyomásával megjelenő "Ezresített érték" módosításaként lehet az értéket felvinni.
Az értéket csak az "Érték (E Ft)" oszlopban fogja a program szerepeltetni, az "Érték (Ft)" oszlopban nem.
Előző évi adatok (Eredménykimutatás)¶
Az elkészítendő eredménykimutatás előző évi adatait (első és második oszlopát) meg kell adnunk a program számára. Működése és használata azonos az Előző évi adatok (Mérleg) menüponttal.
Idegen főkönyvi adatok beemelése¶
Beolvasás XLS-ből:
Használatához a Szerviz→Beállítások→Általános menüpont Működés fülén be kell kattintani az Idegen főkönyvi adatok betöltése (Mérleg modul) előtti jelölő négyzetet.
Csak Üres adatbázisban lehet a funkciót bekapcsolni!!!
A beolvasandó főkönyvi kivonat három oszlopból áll és fejlécet nem tartalmazhat.
Az első oszlop számlaszám – numerikus érték, második oszlop számlanév – szöveges érték, harmadik oszlop egyenleg – numerikus érték (Tartozik egyenleg pozitív szám, Követel egyenleg negatív szám).
Csak könyvelési számlák szerepelhetnek az Excelben összesítő szintek nélkül.
Az első három oszlop melletti oszlopokban számítások, megjegyzések szerepelhetnek.
A főkönyvi kivonat javítható, többször beolvasható anélkül, hogy az addig elvégzett munka elveszne.
E-beszámoló fájlok készítése¶
Ez a menüpont a beszámoló elektronikus úton történő benyújtásához szükséges fájlok elkészítésére szolgál.
PDF fájl készítés¶
Ezen menüpont alatt lehetőség van a beszámoló elektronikus benyújtása során felhasználható PDF fájlok készítésére.
A PDF fájlokba a véglegesített mérleg és eredménykimutatás adatai menthetők, ezért a funkció futtatása előtt el kell végezni a mérleg és eredménykimutatás végleges mentését.
A fájlok elnevezése megfelel az IRM által javasolt követelményeknek, vagyis automatikusan "cegnev_merleg.pdf", illetve "cegnev_eredmenykimutatás.pdf" néven kerülnek mentésre.
A Beszámolók fülön az alábbi adatokat kell megadnunk:
-
ékezet nélküli rövid cégnév-azonosító
-
a beszámoló formája
-
az elkészítendő "A" változatú beszámoló fájlok
-
az üzleti tevékenység eredményének megállapítása
-
a beszámoló fájlok mentésének útvonala
A Nyomtatási és dátumbeállítások gombon a beszámolóra vonatkozó keltezéseket, a könyvvizsgálatra való utalást, valamint a példányszámot lehet beállítani.
A "PDF-ek megnyitása az elkészítés után" kapcsolóval beállítható továbbá, hogy a fájlok mentését követően azok megjelenjenek a képernyőn
A Cégadatok fülön a Főmenü→Cégadatok menüpontjába beírt adatok jelennek meg, melyek a Módosítás gombra kattintva megváltoztathatók
OBR fájl készítés¶
A Cégszolgálat részére a beszámoló letétbehelyezési és közzétételi kötelezettség 2016. december 1. napjától az Online Beszámoló és Űrlapkitöltő Rendszeren (OBR-en) keresztül teljesíthető.
A Mérleg modulban el kell készíteni az OBR fájlt, ennek menete:
A mérleg és eredménykimutatás végleges mentése után Beszámolók/E-beszámoló fájlok készítése/OBR fájl készítése menübe történő belépés után megjelenik a Mérleg modul - OBR Export ablak. Itt a cég és beszámoló legfontosabb azonosító adatainak kitöltésére van lehetőség. E mezők sorszámozása megegyezik az OBR rendszerben levő Fedőlap számozásával.
A mérleg és eredménykimutatás exportja az gombbal történik felhasználó által adott fájl névvel a kijelölt mappában, kiterjesztése obr.
Kiegészítések: DimEx (beszámoló-export) funkció¶
A DimSQL számviteli programrendszer Mérleg moduljának külön megvásárolható kiegészítése a DimEx (beszámoló-export) funkció.
A DimEx funkció lényege, hogy a programban készített mérleg és eredménykimutatás adatai Excel fájlba helyezhetők át, ahol azok alapján további számítások, elemzések készülnek.
Az Excel táblázat több munkalapból áll, amelyekre az adatok részben a DimSQL programból, részben kézi beírással kerülnek.
A táblázat főbb munkalapjai – a képletek védelme érdekében – írásvédettek.
A Mérleg modulban véglegesített beszámoló adatai gombnyomásra átkerülnek az Excel táblába, így a formázott Éves beszámoló, valamint Egyszerűsített éves beszámoló – közzétehető és letétbe helyezhető formában – azonnal kinyomtatható.
A beszámoló jelenleg magyar, angol és német nyelven készíthető el, de lehetőség van további idegen nyelv bevitelére is.
A táblázat egyik munkalapján ellenőrző funkció vizsgálja a kötelező egyezőségeket (pl. Eszköz – Forrás, Mérleg szerinti eredmény, stb.).
A további munkalapokon vagyoni, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzetet elemző mutatók számítása történik. A számítások formázott táblázatokban jelennek meg, így a kiegészítő melléklet készítésekor közvetlenül felhasználhatók.
A funkció használata¶
A DimEx funkció megrendelése esetén a felhasználó részére a Dimenzió Kft. eljuttat egy DimEX_Beszamolo_Telepito_
A fájl futtatása után a Mérleg modulon belül elérhető a Kiegészítések menüpont.
Ezt követően a használathoz szükséges lépések az alábbiak:
Munkafüzet létrehozása¶
A Kiegészítések menüponton belül az első teendő a Munkafüzet létrehozása menüpont futtatása. A funkció végrehajtása után a Munkafüzet létrehozása gomb leszürkül.
A Munkafüzet létrehozása menüpont a számítógépen található DimSQL könyvtárban (a mérleg modulba történő belépéskor már létrejött könyvtár-szerkezetbe) elhelyezi az adatok exportálásához szükséges speciális, jelszóval védett Excel fájlt.
Az Excel fájl elérési útvonala az alábbi:
C:\DIMSQL25\Cegek\<cégnév>\<évszám>\Beszamol_<cégnév>_<évszám>.xls
FIGYELEM!
A program által létrehozott könyvtár-szerkezetet, illetve az Excel fájl elérési útvonalát vagy nevét nem lehet megváltoztatni, mert ez működési problémákat okoz!
Adatok exportálása¶
A DimEx funkció lényege, hogy a végleges mérleg és eredménykimutatás adatai Excel fájlba helyezhetők át.
Az Excel fájl további ellenőrzéseket, számításokat, elemzéseket végez, illetve abból a kiegészítő melléklethez felhasználható segédtáblák nyomtathatók.
Az Excel fájlból elkészíthető idegen nyelvű beszámoló is.
A Kiegészítések→Adatok exportálása gombra kattintva a program a cég számára létrehozott Excel táblába exportálja a cég adatait, a mérleg és/vagy eredménykimutatás értékeit, illetve a szükséges szövegeket és beállításokat.
Az adatok exportálása részekre bontva is elvégezhető, az ablakon található variációk megjelölésével.
A munkavégzés dátuma mezőbe írt dátum az Excel táblában a mérleget alátámasztó, analitikus listák dátumaként fog megjelenni.
Az exportálás előtt a program ellenőrzi az Excel-táblázat verziószámát. Amennyiben korábbi verziószámú Excel áll rendelkezésre, a Mérlegmellékletek és Eredménykimutatás mellékletek exportálási beállítása inaktív.